Interjk : Interju a Best of kiadvny |
Interju a Best of kiadvny
2008.03.10. 18:19
A hten kerlt a boltokba a Depeche Mode els „Best Of”-jt beharangozni hivatott single, a „Martyr”. Kt htre r pedig, rkezik a legnagyobb Depeche Mode slgereket magba foglal album, melynek deluxe vltozathoz egy DVD is tartozik, rajta a legjobb Depeche Mode klipek, valamint egy rvidfilm a „Best Of” ltrejttrl, s a tagok nyilatkozatai az egyes dalokrl.
Van ht minek rlni a npes szm rajongtbornak, akik nemrg kaptak egy remek koncert DVD-t („Touring the Angel: Live In Milan”), az idn nyron vget rt legutbbi Depeche Mode turn mementjaknt.
A november 10-n megjelen vlogatssal kapcsolatban interjt is adott a Depeche Mode, azaz Andy Fletcher, Dave Gahan, s Martin Gore, valamint ex-kollgjuk, Alan Wilder. Ebbl a beszlgetsbl szemelgettnk.
Mirt gondolttok, hogy pp most van itt az ideje egy ilyen vlogats-albumnak?
AF: Nem kis teljestmny tlnk egy „Best Of” album megjelentetse, de jelenleg olyan npszerek vagyunk, mint taln mg soha.
Ha visszatekintetek az olyan korai slgerekre, mint a „New Life”, vagy a „Just Can’t Get Enough”, akkor ez mr csupn nosztalgia a szmotokra, vagy egy kicsit azrt feszengtek miattuk?
AF: Hogyne! Ha megnzed az akkori klipjeinket… Vgl is, gyerekek voltunk mg, 18-19 vesek. Tudom, hogy ez kzhelyesen hangzik, de gyakorlatilag a kznsg szeme lttra nttnk fel.
Martin, Amikor Vince kiszllt a bandbl a „Speak And Spell” utn, nem volt benned valamifle flelem?
MG: Azt hiszem, nagy szerencse volt, hogy olyan fiatalok, s naivak voltunk, s nem igazn foglalkoztunk a tvozsnak a krlmnyeivel. Egyszeren csak lefoglaltattuk a stdit, s bevonultunk felvenni a kvetkez kislemezt. Azt hiszem, mg csak esznkbe sem jutott, hogy esetleg nem lesz sikeres. Szksgszer volt, hogy Vince pp akkor hagyja el a bandt. Azt gondolom, ha mindezt t vvel ksbb teszi, akkor jval nagyobb zrzavart okozott volna, mert tl sokat agyaltunk volna az egszen.
rezttek a karrieretek sorn, hogy valamifajta ttr szerepet tlttk be?
AW: Az igazat megvallva, soha nem rtettem igazn, mirt is vagyunk ilyen hatssal a dance kultrra, s a technora. Az emberek folyton azt krdeztk, hogy „Nem rzitek, milyen hatssal vagytok msokra?”, s n nem tudtam hova tenni ezt az egszet. Szmomra ugyanis, nem a technolgia volt a legfontosabb dolog az egyttesben. Az csak valami hasznlni-, kiprblnival dolog volt, a legfontosabbak azonban maguk a dalok voltak. s vlemnyem szerint, ez most is gy van. Nyitottak voltunk a technika ltal nyjtott j dolgokra, s, hogy ez ltal rengeteg jfajta hangzssal, s az elektronikval ksrletezhettnk. Szval, a dal volt az alapja a felvteleinknek, s egyszer csak elkezdtek minket a techno, s dance zenk elfutraiknt emlegetni, ami elg fura volt a szmunkra. A mai napig nem rtem, mi lenne a kztnk lv kapocs. gy gondolom, a dance zennek sokkal inkbb van kze az elektronikus zene ttrihez, mint pl. a Kraftwerk-hez, a Tangerine Dream-hez s a DAF-hoz, meg a hozzjuk hasonl, 70-es vek vgi nmet elektro-csapatokhoz.
A „People Are People” 13. lett az amerikai listkon. Fontos pillanat volt ez a szmotokra?
AF: Amerika egy teljes sokk, s meglepets volt a szmunkra. Kt kisebb turnt nyomtunk le ott, amibl a msodik komplett buks volt. Dave akkoriban tvolttatta el az egyik tetkjt, s emiatt az egsz turnn fel volt ktve a karja, ami nem igazn jtt be a kznsgnek. Radsul, a szintetiztoraink is csdt mondtak, szval teljes katasztrfa volt az egsz. gyhogy, azzal hagytuk ott Amerikt, hogy „Nem ltezik, hogy Amerika valaha is elfogadja a mi zennket”, olyannyira a rock volt ott mindennek az alapja. Szval, nem is igazn foglalkoztunk velk az azt kvet ngy vben. Amikor azonban bejelentettk az jabb turnnkat, pillanatok alatt elfogytak a jegyek. Volt egy masszv slgernk, s azta fantasztikus ott minden krlttnk. Nem tudom megmondani, mi ennek az oka, mert mi soha nem cloztuk meg tudatosan az amerikai kznsget.
Mit gondolsz az egyttes tagjai kzt meglv specilis viszonyrl? Hogyan jellemeznd ezt?
AW: A Depeche Mode mindig is egy furcsa egyttes volt, ami az sszetevket illeti. A tagok, akik a bandt alkotjk, illetve alkottk, nagyon klnbzek, s mindannyian elg klns szemlyisgek. Hogy emberek egy ilyen csoportjt, milyen fzi tartja ssze, ami hossz vekig mkdtt, illetve mkdik, azt lehetetlensg megvlaszolni. Nem sokszor keveredtek ssze az egyttesen belli szerepeink, elgg el voltunk egymstl szeparlva.
A dolgok teht ’85-tl kezdve jl mentek Amerikban. A „Some Great Reward” s a „Black Celebration” kzti idszakban taposttok ki magatoknak azt az utat, ami a „Violator”-nl, majd a „Songs Of Faith And Devotion”-nl cscsosodott ki?
MG: n ezt nem gy ltom. Szmomra a drasztikus vltozst a „Black Celebration” hozta. gy rzem, onnantl egyfajta vezrfonalat kvetnek az albumaink. Szinte mindent kedvelek, amit azta adtunk ki. Ha vgiggondolom a ’86 eltti idszakot, akkor azrt van egy-kt dolog, amit ma nem igazn szeretek. De onnantl, elg bszke vagyok a kiadvnyainkra.
A „Music For The Masses” megjelensnek idejre hatalmas rajongtbort ptettetek ki. Ez az az album, amit lelkesen dvzltek az llamokban is.
AF: Nha vicces rizikt is bevllalunk. A „Music For The Masses” egy szviccnek indult, amit mindenki rtett, leszmtva a nmeteket. A cmet egy „Music For The Millions” nev albumtl klcsnztk, amit mg Martin vsrolt. s gy gondoltuk, hogy humoros volna egy „Music For The Masses” cmt megjelentetni. Vgl tnyleg „zene a tmegeknek” lett belle, amikor volt az a fellpsnk a Rose Bowl-ban, ami taln a karriernk cscspontja. s ez nemcsak szmunkra volt nagy dolog, hanem az amerikai alternatv zennek is sokat jelentett.
1990-ben aztn jtt a „Violator”, olyan kislemez-sikerekkel, mint az „Enjoy The Silence”, s a „Personal Jesus”. Milyen meggyzdssel vetttek fel ezt az albumot?
MG: Bizonytalanok voltunk abban, hogy egyltaln kommercilis lesz-e. gy gondoltuk, hogy fleg Amerikban kell majd megkzdennk vele, hogy egyltaln jtsszk a rdik. s hatalmasat tvedtnk.
A „Violator”-bl hatmilli pldny fogyott, a rkvetkez „Songs Of Faith And Devotion” pedig, number one lett az USA-ban, s az Egyeslt Kirlysgban is. Ezzel az albummal vette kezdett egyfajta eltvolods a korbbi stlusotoktl. Tbb rockos elemet vittetek bele. Ez gy lett kitallva, vagy egyfajta zenei fejldsen mentetek keresztl?
DG: Nem, ez nagyon is eltervezett dolog volt. Sok idt tltttnk kln, mieltt elkezdtk felvenni a „Songs Of Faith And Devotion”-t, s jra akartuk rtelmezni a Depeche Mode-ot. Martin jtt ezekkel a dalaival, melyek a rockosabb oldal fel hajlottak, sokkal bluesosabbak voltak, sokkal inkbb rock ’n’ roll jellege volt az egsznek. n meg Los Angeles-bl hoztam magammal az ottani zenei behatsokat, amikkel tallkoztam. Voltam nhny koncerten, ahol egy Jane’s Addiction nev banda jtszott, s amikor lttam, micsoda energia vibrl ezek kztt a srcok kztt a sznpadon, azt gondoltam, „Wow! A Clash ta nem lttam ilyesmit!”, s ez az egsz fantasztikus volt. Valamit magammal akartam vinni ebbl az rzsbl. Azt akartam, hogy kemnyebbek legynk, s gy is tettnk.
s ezen a turnn jutottatok el odig, hogy a szlloda ngy klnbz szintjn laktatok, ngy klnbz aut vitt titeket, ngy klnbz testr ksretben?
MG: Majdnem gy trtnt. gy rtem, Dave gyakorlatilag csak magval volt elfoglalva. Alan is teljesen befel fordult. De n s Andy egytt jrtunk iskolba, s kb. 11 ves korunk ta ismerjk egymst, gy neknk mindig egy autnk volt, s amennyire emlkszem, egy emeleten is laktunk.
s milyen krlmnyek kztt tallkoztatok ezek utn?
AF: Ht, volt egy kis pihen, aztn tartottunk egy tallkozt Alan-nel. Jmagam, Martin s Alan. Alan azt mondta, „gy dntttem, hogy kilpek, ennyi.” s ez elg is volt, kezet rztunk, s elvltunk. Dave-rl azt sem tudtuk, hogy ppen hol van. Azt hiszem, Alan gy gondolta, hogy ezzel vge, nem lesz tbb album. De aztn kiderlt, hogy a Depeche Mode-ban mg van spiritusz, s mg semminek nincs vge. Martin jra dalokat akart rni, Dave pedig, nekelni. s tudod, a rock ’n’ roll is egyfajta drog, jbl szksged van a kreativitsra.
A legtbb Depeche Mode dalnak rendkvl spiritulis, s rzki a tmja. Milyen hatssal van ez rd, hiszen te nekled ket, mgsem a te tolladbl szrmaznak? Volt mr olyan, amirl gy gondoltad, „ezt nem neklem el”, vagy tbbnyire egyetrtesz azzal, amit Martin r?
DG: Az n eladsmdom elgg klnbzik attl, amit megr. Martin dalai emberi kapcsolatokrl, szerelemrl szlnak, amit brki meglhet, de az n lmnyeim msok, szval az, ahogy elneklem ket, elgg klnbzhet attl, ahogy tenn. De a szvegei inspirlnak engem, elgondolkodtatnak a sajt kapcsolataimrl, arrl, mit is gondolok a vilgrl, hogyan is ltom a szerepemet benne.
Mg mindig odaad rajongk hada vesz krl titeket. Mit gondoltok, mirt?
DG: Ez tbb dologbl tevdik ssze. Martin dalai minden ktsget kizran szemlyes hangvtelek, s mindannyinkat rint dolgokkal foglalkoznak. Szval, magadra ismerhetsz bennk. gy gondolom, sok rajongnk velnk egytt ntt fel, velnk vannak a kezdetek ta, s biztos vagyok benne, hogy sokan kzlk mr otthon a sajt csaldjuknak mutatjk meg a lemezeinket. Szerencssnek mondhatjuk magunkat, hogy ilyen rgta lteznk. Ez csak nhny egyttesnek sikerlt.
A Depeche Mode mg mindig egy rendkvl npszer banda. Bszkk vagytok erre?
DG: , igen. Mr csak arra is, hogy 25 vet egytt tudtunk tlteni. Ezt tl is kellett lni. Nem sok eslyt adtam pedig magunknak. Taln, tbb a kzs bennnk az olyan bandkkal, mint a U2, vagy az REM, mint a hozznk hasonl kortrs-zenekarokkal.
Hol ltjtok a Depeche Mode helyt 2006-ban?
DG: Nem igazn illnk bele sehova, s nem is illettnk soha. Nincs mg egy olyan egyttes, mint a Depeche Mode, aki gy dolgozna, tenn a dolgt, mint mi. Ez egy teljesen egyedi dolog, neked pedig, bele kell lned magad, mert ez valami annyira ms, s azt hiszem, pont ez a Depeche Mode egyik erssge!
|